Free Porn
xbporn

https://www.bangspankxxx.com
vendredi, septembre 20, 2024
HomeCarsPrasarana diarah beli bas elektrik sahaja untuk pengangkutan awam mulai tahun 2025...

Prasarana diarah beli bas elektrik sahaja untuk pengangkutan awam mulai tahun 2025 – Loke


Prasarana diarah beli bas elektrik sahaja untuk pengangkutan awam mulai tahun 2025 – Loke

Prasarana Malaysia telah diarahkan oleh Kementerian Pengangkutan (MOT) untuk membeli bas elektrik (EV) sebaik sahaja kumpulan terakhir bas berkuasa diesel yang ditempah sebelum ini dihantar menjelang Mac 2025, laporan Bernama

“Tahun depan kita akan cuba supaya pembelian bas baharu ke arah bas elektrik. Cuma ada satu lagi pembelian baharu melibatkan 310 bas diesel dan saya telah nyatakan kepada Prasarana bahawa ini merupakan pembelian terakhir bas diesel. Selepas itu, perolehan bas adalah ke arah bas EV,” kata Menteri MOT, Anthony Loke.

Loke turut berkata, ia merupakan usaha meningkatkan penggunaan kenderaan hijau, selaras dengan inisiatif Hala Tuju Peralihan Tenaga Negara (NETR).

Prasarana diarah beli bas elektrik sahaja untuk pengangkutan awam mulai tahun 2025 – Loke

Dalam pembentangan Belanjawan 2024 lalu, Menteri Kewangan merangkap Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan bahawa Prasarana bakal memperoleh sejumlah 150 bas elektrik bagi menyokong projek LRT3, bersama-sama dengan pembinaan tiga depoh bas, dengan kos RM600 juta.

Sebelum ini Rapid KL mensasarkan untuk mempunyai 30% bas EV untuk barisan basnya menjelang tahun 2030. Perkara ini dikongsikan dalam ruang pameran syarikat itu ketika acara persidangan International Greentech & Eco Products Exhibition & Conference Malaysia (IGEM) 2023 yang berlangsung di ibu negara pada awal Oktober lalu.

Manakala menjelang tahun 2037 pula, semua bas yang digunakan oleh syarikat berkenaan akan terdiri daripada bas elektrik sahaja. Sasaran berkenaan ditentukan berdasarkan purata penggunaan EV di negara lain yang meletakkan sasaran 25-50% penggunaan EV menjelang tahun 2030, dan sifar emisi pada tahun 2035-2040.

Nak jual kereta anda? Jual dengan myTukar.



RELATED ARTICLES

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments